Pinpas kwijtgeraakt op vakantie? Dit is wat u doet

Pinpas kwijtgeraakt op vakantie? Dit is wat u doet

Na een dagje strand keert u uw hele tas op de kop, maar uw pinpas is nergens te bekennen. Erg vervelend – vooral als u in het buitenland zit. Maar geen paniek, met deze stappen beperkt u de schade en zet u met een gerust hart uw vakantie voort.

1. Blokkeer uw betaalpas

Heeft u overal gezocht naar uw betaalpas, maar kunt u hem écht nergens terugvinden? Dan is het zaak zo snel mogelijk uw pas te blokkeren. Pasjesdieven kunnen namelijk in een mum van tijd uw betaalrekening leeghalen. U kunt dit eenvoudig zelf doen via de Mobiel Bankieren app Mijn RegioBank of telefonisch via +31 30 219 68 70.

2. Doe aangifte bij de politie

Vermoedt u dat uw pinpas is gestolen, bijvoorbeeld toen er iemand tegen u aanbotste? Of ziet u via Mijn RegioBank dat er geld is opgenomen met uw pas? Doe dan altijd aangifte bij de lokale politie, in het land waar u uw pas kwijtraakte. De Nederlandse politie mag namelijk geen buitenlandse aangiftes opnemen. Vergeet niet om een schriftelijk bewijs van uw aangifte te vragen. Deze heeft u nodig voor uw verzekering.

3. Meld diefstal of fraude bij RegioBank

Is er geld van uw rekening afgehaald? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via +31 30  291 42 90. We bekijken per geval of u recht heeft op een vergoeding. Heeft u een reisverzekering? Meld de diefstal dan ook bij uw verzekeraar. Het wisselt per verzekeraar wat en hoeveel er wordt vergoed.

4. Regel emergency cash

Is uw betaalpas kwijt, gestolen of kapot en zit u zonder geld in het buitenland? Dan kunt u in geval van nood Emergency cash aanvragen. We spreken met u af hoeveel geld u nodig heeft en waar u het kunt ophalen. Het bedrag dat u kunt opnemen is afhankelijk van het saldo op uw rekening, en is maximaal € 1.000. Let op: als u het geld ophaalt, moet u zich legitimeren.

Vindt u uw betaalpas toch weer terug?

Lag uw pas toch gewoon tussen een stapel tijdschriften of onder uw luchtbed in de tent? Geen zorgen, gelukkig was de paniek voor niets! Als u zelf via de Mobiel Bankieren app, Mijn RegioBank of de Bankpassen meldcentrale uw betaalpas blokkeerde, kunt u binnen twee weken de blokkering zelf weer opheffen via de Mobiel Bankieren app of Mijn RegioBank.

Tip:

Gaat u op vakantie buiten Europa? Vergeet dan niet voor vertrek ‘Pinnen buiten Europa’ aan te zetten. Voor de meeste betaalpassen staat dit namelijk standaard uit.

Terug naar de bovenkant van de website